Har du søkt skoleplass?

2. gangs inntak finner sted 26. juli. Du må svare på dette innen 1. august.

Vanlige spørsmål som vi ofte får fra dere som har søkt videregående skole

OT Indre Salten

OT Indre Salten omfatter kommunene; Saltdal, Sørfold, Beiarn og Fauske.

Oppfølgingstjenesten skal kontakte all ungdom i målgruppen som er tilmeldt tjenesten.

Det er ungdom som ikke er i videregående opplæring eller i arbeid og som er mellom 15-24 år.

Når kontakten er opprettet skal ungdommen orienteres om tilbudet, og det skal avklares om det ønskes bistand fra Oppfølgingstjenesten.

Ungdom i målgruppen skal få tilbud om oppfølging og veiledning, både når det gjelder utdannings og yrkesvalg, og rådgivning om sosiale og personlige forhold. Oppfølgingen og samtalene kan bl.a. inneholde kartlegging av ressurser og mål, og i samarbeidet med ungdom utarbeides det en plan for videre oppfølging.

Oppfølgingstjenestens benytter ulike metoder og verktøy som kan hjelpe den enkelte til økt bevissthet rundt egne interesser, ressurser og ferdigheter.

Målet er at ungdom som får oppfølging fra Oppfølgingstjenesten skal bli bedre rustet til å mestre eget liv, se muligheter, samt kunne ta valg når det gjelder utdanning og arbeid.

Målet er å forberede og motivere for opplæring i skole, bedrift, eller for ordinært arbeid. Ungdommene skal utvikle kunnskap og innsikt som setter dem i stand til å mestre livene sine. Det legges vekt på grunnleggende ferdigheter, sosial læring, refleksjon og forståelse.             Ungdom kan få tilbud om veiledning i ulike videregående fag, og mulighet til å gå opp som privatist.

Ungdom som ønsker ordinært arbeid, kan få bistand til dette. Det å hjelpe ungdom med å finne jobb kan være en fortsettelse av veiledningssamtalene.

Oppfølgingstjenesten har et lovpålagt koordinerende ansvar for ungdom i målgruppen.        Mange ungdommer har behov for samtidige og koordinerte tjenester fra ulike deler av hjelpeapparatet.  Oppfølgingstjenesten skal bidra til å sikre det tverretatlige samarbeidet. Ungdom skal oppfordres til å være aktivt medvirkende.

Oppfølgingstjenesten etterstreber å ha god dialog med foresatte.

Ved avbrudd og fare for avbrudd skal Oppfølgingstjenesten delta på avklaringsmøter og avbruddsmøter.

Bestill time hos OT - Hilde Båtsvik

Bestill time hos OT - Marie Kristine Kristensen