Kunstig intelligens kan, ved riktig bruk, være et godt verktøy i læringsarbeidet. Som ved all annen kildebruk er åpenhet og ærlighet en selvfølge. Regler for plagiering omtales i Ordensreglementet, og gjelder også ved bruk av KI.
Av hensyn til personvern er foreløpig NDLAs praterobot, som er tilgjengelig via Feidepålogging, den eneste som skal brukes i skolesammenheng.
KI og kildehenvisning
Ved bruk av KI i skolearbeid skal kilder oppgis med kildereferanse etter standard som f.eks. APA 7. Se Kildekompasset.no for hvordan kilder refereres ved bruk av KI:
«For tekst generert av kunstig intelligens (KI) må du beskrive i teksten din hvordan du har brukt KI-verktøyet, og ta med det du skrev inn og det du fikk ut av verktøyet (ledetekst/prompt), eventuelt i et vedlegg.» (Kildekompasset.no). Ved direkte sitat fra KI markeres teksten i anførselstegn etter vanlige referanseregler.
Vær varsom!
KI bør ikke anvendes som kunnskapskilde eller oppslagsverk.
Svarene KI gir er ikke nødvendigvis tilpasset våre verdier, og kunstig intelligens kan presentere feil informasjon som fakta. Vær kritisk, og les alltid over og sikre kvaliteten i innholdet fra språkmodellene mot andre kilder.
Hva regnes som juks eller plagiat
Hva regnes som juks: juks er å bruke ulovlige hjelpemidler, samarbeide med andre uten lov, eller å presentere andres arbeid som sitt eget.
Hva regnes som plagiat: Plagiat er direkte avskrift eller lettere omskrivinger av andres tekster – uten kildereferanser, og uten at teksten er markert som sitat. For å unngå plagiering og juks er det viktig å lære seg riktig kildebruk.
KI og juks: Eksempel på juks kan være å levere eller presentere et oppgavesvar, som helt eller delvis er produsert av kunstig intelligens, og presentere det som sitt eget arbeid.